Coretan Budak Borneo

~ akhirnya suara kecil dari borneo kini mendapat perhatian ~

waliband tiru ka... ataw omputeh yng tiru?


video

ak rasa wali band bha yng maw tiru. tp ak ndak kesah spa maw tiru spa, tp ni video buat ak ktawa 5 mnit tnpa henti n ak ulang 5 kali btrut2. enjoy


hari ni 24 july ak bgn awal skit sbab hari ni kmi ad program komuniti servis. so sebagai maklumat kami ad mata pelajaran critical thinking. so dlam subjek ni kmi ad kna buat tu komuniti servis, 1st kami kena buat d umah OKU, tp ndak jadi sbab ada la sbab nya tu, ak pun netaw knpa. then lma2 kmi dpat tu kompleks Laila Taib, tempat anak2 yatim.


ni sebelum berlepas ke komplek laila taib

semua nasib manusia x sama, ada yang miskin, ada yang kaya, ada yang berupaya, ada yang tidak berupaya. 1st cermin diri kita, ap yng kita nmpak pada dri kita. sambil tengok cermin cuba fkirkan ap kekurangan dalam dri kita. kita sering merungut dengan kekurangan yang kita ada. tapi cuba fkir sejenak dengan orng laen yng mndpat nasib yang kurang baik. mari kita ambil dari kes anak2 yatim, mereka ni dilahirkan tapi tidak mbesar dengan ibubapa dorunk. tyme sampai sna, ak tengok asrama dorunk, sama mcam asrama skolah ku dlu, tp asrama ku dlu tmpat tinggal smentara saja, tapi asrama dorunk d cni ni la tmpat dorunk tgl. ct0wk la rumah dorunk , d situ lah dorunk makan bersama pnjaga dorunk,, d situlah dorunk bermain dengan pnjaga dorunk. sdey x klaw x blik umah tyme duduk asrama? sdey kan. tp dorunk x... sbab dorunk xda umah nk balik, xda siapa yng d rindu d luar sna.

inilah wajah2 ceria mereka (ina seblah kiri, nina sbelah knan)
baris sedia ntuk sukaneka



sukaneka



kumpulan Angkatan Pemuda Pemudi Ikhlas APPI . tu lah nama kumpulan kami yng buat lawatan ke rumah anak2 yatim tu. kedatangan kami d sana tidak mampu mengembalikan ibu bapa kpda mereka, kdatangan kami d sana tidak mampu mberi mreka ap yng di impikan oleh mereka. tapi kdtangan kami d sana mampu mbuat mereka tersnyum gembira. lagat mereka tidak ubah sperti kanak2 ceria yang lain, namun pada hakikat nya, nasib mereka amat memeritkan. cuba fiki brapa kali mereka mnangis meratapi nasib mereka? betapa susah hidup tanpa sokokngan ibu bapa? betapa pahit nya hidup tanpa tanggungan ibu bapa dan sentiasa mengharapkan belas orng lain?

nama budak tu siti mariam, 4 tahun. sngat ceria.

sebagai kesimpulan, hargailah nasib sendiri kalaw rasa dri anda malang, sentiasa fikir ada lg yng lebih malang dari kita. sentiasa berdoa kepada Allah, minta petunjuk. jangan sombong d muka bumi ni. itu saja lah. assalamualaikum.


chang dan kumpulan nya

nilah kumpulan ak, tp ina x tengok cni plak :(

siti mariam 4 taun
hah tu lah nina, jasmin, tengku natasha dan tania
kesian ngan kmpulan ak yng penat
ni lah mereka yng sukar mlepaskan kami tyme kmi dh nk jlan :'(
sdey





sapa taw psal tokek? tokek merupakan cicap yng popular, sbab knpa dy popular? sebab rmai yng nak tngkap. tokek didakwa mempunyai khasiat yng amat luarbiasa iaitu, ianya mampu mengubat penyakit AIDS.. ui.. betul ka ad ubat penyakit tu.. x kan la ubat tu dtang dari cicak? adoi.. adoi. menurut ketua menteri kesihaatan YB Dato Sri Liow Tiong Lai menyatakan bahawa tiada sebarang kajian saintifik telah dijalankan keatas cicak tersebut dan tiada sebarang pengesahan saintifik lagi yang menyokong dakwaan tokek mampu mengubati penyakit AIDS . beliau juga menyatakan jika dakwaan tersebut terbukti dengan kajian, mereka tetap akan mengusahakann agar penangkapan haiwan tersebut di had kan kerana tokek merupakan salah satu spesies yang terancam. sebagai nasihat... jgnan percaya sangat dengan kabar angin yng blum lg terbukti.


so brapa harga tokek ni?
rm1 juta sekilogram

mna tokek pling besar pnah jmpa?
kalabakan sabah, 64kg.





ni lah tokek pling besar, kalabakan, sabah,64kg



erm. itu sja lah.. jngan cari tokek, kesian dy dah nk pupus. x pyah cari ubat AIDS, nnt maksiat meningkat. ehem.

yes, sebagai permulaan blog ku ni, ak memulakan dengan post yng menarik sikit ya. tadi pagi ak blajar bi, jadi ak ad tbaca pasal ni la, orang tinggal di atas gunung. bha, ak mula ya. begini bha ceritanya pasal orang yang tinggal di atas gunung everest. siapa taw siapa? orang yang tinggal di atas gunung everest ialah orang sherpa. tu nama bangsa la, macam kita ada dusun kan, dusun tinggal di kundasang, bajau di semporna, bisaya pula d beaufort, begitu juga orang sherpa, dorunk ni tgl d anu bha, d gunung tu everest. cuba kmu bayng kan macm mna diorng bulih tgl d 10,000 kaki dari paras laut. sedangkan kita yang memandu limpas tu kundasang pun pining2 muntah2 uda, sakit tlinga la tuli2, ini kan pula gunung eberes. ermh, kaw pkir la sndri mcm mna rsanya, tp bagi manusia yng mcam kita ni, memng indada la bulih idup dgn keadaan bgtu ya.


inilah muka2 sherpa tu

ap yang hebat nya orang sherpa ni, diorang ni laen bha dr kita, diorang punya badan kan pindik2 tagap, bukan babat, tp tagap. dorunk bulih tahan cuaca yng sejuk di bawah suhu takat beku, dorunk bulih bernfas dengan baek di ketinggian 10,ooo kaki dr paras laut. hebat x hebat. walaupun dorunk nmpak menakutkan, dorunk ni oeramah n sentiasa mengalu2 kan kdtngan tetamu yng naik ke gunung everest. tu yng best nya dorunk ni. siap lg ndak pcaya ma ak yng dorunk ni kuat? kmu tinguk la bukti d bwah ni



indak pcaya lg??? nah tinguk mu lg bwah ni



nah. ni lah kekuatan orng sherpa, punya la kuat kan2...













bha, itu saja la kali ni.. nemaw la ak cerita pnjang2. krng ad yng ttidur mnengok blog ku sja...
hope for ur feedback. babai



ini perumahan 10,000 kaki di gunung everest....
kampung paling tinggi d dunia

fuh.. stelah 5 jam berhempas pulas mbuat blog yng bru ni... akhir nya siap gak. walaupun masih agak basic n masi lg nmpak mcam bby.. hehe. mcam ak maw minx ajar bha maw buat2 blog ni. kpada yang pndai buat blog sna tu.... tulung2 la bha ak ni ya...

buah cempedak d luar pagar...
ambil kaw galah tulung la bha juluk kn
hamba ni budak bru blajar bha
klaw ada silap2 skit tu... tulung2 la tunjukkan ya


susahnya buat blog... mcm mna nk masuk perang. xpa la.. tyme2 mcm ni zara sja yng tgk kn.. so x kesahla. nnt dah gempak bru tnjuk sma orng.. hehe. credit to zara sbab tnjuk ajar... thanx...

<===== lve this little baby=======


assalamualaikum. sebenarnya ak sndri x taw knpa ak buat bnda ni. so, ak masih fkir ap maksud blog, ap guna ny, n adakah ianya mmber manfaat. harap2 ada lah manfaatnya ea. n ak buat blog ni pun sbab jeles ngan awek ak n member2 ak yng tengah perang blog. smua buat blog.. ak plak xda blog. so ntuk mngelakkan kmaluan yng amat besar. aku pun terpaksala mengikut rentak pembangunan teknologi d kalangan remaja. hehe... skrng nk buat ap ea ngan blog bru ak ni.... herm....

About this blog

hidup bisaya

hidup bisaya
kuri n zara copyright. Powered by Blogger.

Followers

About Me

My photo
Lahad Datu, tp skrng d subang, Sabah, Malaysia
hai, nama ku fikry, orng sabah pnggil aku kuri jak, orng lain pnggil ak fikry jak... ni bukan blog yng bg kmu apa2 kbaikan, aku just buat ni untuk diari aku jak. dr kmu maw bca ndak

my playlist

sabah fm bagus bha

Search This Blog

bah ngam laih tu

..

ShoutMix chat widget